ScrollToTop

Po czym poznać, że niemowlak może mieć autyzm? Wykrywanie autyzmu u tak małego dziecka nie jest łatwe. Jest to jednak bardzo ważne, gdyż wcześniejsze wykrycie choroby to szansa na wcześniejszą terapię. Specjaliści potwierdzają, że pierwsze symptomy autyzmu można zauważyć już u dwumiesięcznego dziecka.

Miejmy nadzieję, że powyższe wypowiedzi pozwolą na to, aby samodzielnie udzielić odpowiedzi na pierwsze z zadanych pytań. Nie można wyleczyć autyzm, ponieważ nie jest on chorobą. Można podjąć próbę „wytresowania” osób autystycznych po to, aby zachowywały się neurotypowo.

Przy autyzmie atypowym mamy do czynienia z sytuacją, w której nieprawidłowy rozwój staje się widoczny jeszcze przed trzecim rokiem życia. Odnosi się on do jednego z trzech obszarów, może więc dotyczyć nie tylko języka, ale także wzajemnych kontaktów społecznych oraz zabawy – funkcjonalnej lub symbolicznej. Możemy mówić o nim, gdy mamy do czynienia z przynajmniej dwoma objawami odnoszącymi się do jakościowych nieprawidłowości, do jakich dochodzi we wzajemnych interakcjach społecznych. Dziecko może więc być pozbawione umiejętności wpływania na otoczenie z wykorzystaniem kontaktu wzrokowego, postawy ciała, gestów i wyrazu twarzy, nie tworzy adekwatnych do wieku związków rówieśniczych, może nie być zdolne do odpowiedniego reagowania na emocje innych osób, a także nie jest w stanie odczuwać potrzeby dzielenia się z innymi radościami lub zainteresowaniami.

Zaburzenia autystyczne zalicza się do zaburzeń rozwojowych całościowych, które ujawniają się we wczesnym dzieciństwie (przeważnie do 3 roku życia). Najczęściej mówi się o autyzmie dziecięcym bądź wczesnodziecięcym, jednak trzeba pamiętać, że z czasem dzieci z taką diagnozą dorastają, a więc stają się dorosłymi autystykami. Dzieci w wieku 5 czy 6 lat, u których pojawiają się pierwsze symptomy autyzmu, zazwyczaj otrzymują diagnozę - autyzm atypowy. U osób dorosłych, które mają takie objawy, lekarze niechętnie stawiają ową diagnozę. Ponadto, rozpoznanie autyzmu u osób dorosłych utrudniają też kryteria diagnostyczne według klasyfikacji ICD-10. Wówczas mimo, że objawy mocno sugerują autyzm, lekarze próbują je inaczej uzasadnić i dalej szukają diagnozy.Często dorosłych autystyków uznaje się za ekscentryków czy po prostu osoby o dziwnym usposobieniu.

Jak zatem rozpoznać autyzm u osób dorosłych?

iStock 501092324Według najnowszych badań około 1% ludzi na świecie cierpi na autyzm. Jest to niepełnosprawność, która będzie towarzyszyć nam przez całe życie, jednak dzięki regularnym wizytom u psychologa i ćwiczeniom możemy znacznie złagodzić objawy i umożliwić choremu normalne funkcjonowanie w społeczeństwie. Autyzm wczesnodziecięcy został odkryty w latach 40-tych XX wieku i wraz z Zespołem Aspergera należą do spektrum autystycznego. 

Co ciekawe, choroba ta dotyka częściej chłopców niż dziewczynki. Aby jak najwcześniej ją wykryć, należy zwrócić uwagę na wiele szczegółów: czy dziecko reaguje na swoje imię, czy chętnie naśladuje innych, czy podąża za wzrokiem, gdy coś im się wskazuje lub czy reaguje emocjonalnie wobec innych ludzi. W przypadku autyzmu mamy do czynienia z zaburzeniami w sferze umiejętności komunikacyjnych – takie dzieci mają problem z funkcjonowaniem w społeczeństwie, ciężko im też zrozumieć stany emocjonalne innych ludzi.

Przez pewien czas istniała teoria, ze autyzm wczesnodziecięcy może być spowodowany odrzuceniem przez matkę w okresie noworodkowym – brak czułości, miłości i kontaktu z dzieckiem miał rzekomo powodować zaburzenia psychiczne i oddalać dziecko od realnego świata. Dzisiaj jednak na podstawie wieloletnich szczegółowych badań dowiedziono, iż za rozwój autyzmu u dziecka odpowiedzialne są defekty neurologiczne, które z kolei są wywoływane przez czynniki etiologiczne, takie jak aberracje chromosomowe, urazy okołoporodowe, czy dziecięce porażenie mózgowe. Może być to również spowodowane zatruciami metalami ciężkimi lub rtęcią, uszkodzeniami CUN lub tez wiekiem ojca powyżej 40 roku życia.

Mimo iż jest to choroba nieuleczalna, poprzez odpowiednią rehabilitację i stałe wizyty u psychologa możemy spowodować, że nasze dziecko będzie normalnie funkcjonować w społeczeństwie i nie zamknie się w swoim własnym świecie.
-----

Początki badań nad autyzmem wczesnodziecięcym sięgają XX wieku, a ich prekursorem był LeonKanner, który jako pierwszy opisał autyzm, zaliczając go do jednostki chorobowej. Od tego czasu wiele się zmieniło. Na temat samej choroby, a także tego, jak powinna wyglądać rehabilitacja autystycznego dziecka, wiemy o wiele więcej. Początkowo terapie opierały się na klasycznym behawioryzmie i stosowały znaną powszechnie metodę nagród i kar. Poprzez nią starano się wzmacniać zachowania akceptowane społecznie, a reakcje niepożądane wygaszać. Dziś terapie autystyczne zdecydowanie wykraczają poza klasyczny behawioryzm i opierają się na różnorodnych metodach terapeutycznych. Warto też dodać, że wraz z rozwojem wiedzy na temat choroby, wzrasta również jej świadomość społeczna, w co ogromny wkład ma Fundacja SYNAPSIS.

Wielu rodziców dzieci, które chorują na autyzm zastanawiają się, jakiego rodzaju zachowania powinny wzbudzać ich niepokój. Oczywiście psychologiczna literatura fachowa czy różnego typu strony internetowe zajmujące się tym tematem, wymieniają mnóstwo różnych objawów. Rodzice jednak potrzebują bardzo konkretnych informacji dotyczących tego, jakie zachowania trzyletniego dziecka powinny zwracać ich uwagę, gdyż mogą one wskazywać na autyzm. Do specjalisty warto się udać wówczas, gdy nasze trzyletnie dziecko nie jest w stanie wykonać poniższych czynności, albo też wycofała się z niektórych z nich.

Bez wątpienia dzieci z chorobą jaką jest autyzm postrzegają świat nieco inaczej - w inny sposób odbierają bodźce zmysłowe, a nawet kolory. Jednakże, istnieją badania, które wskazują na to, że dzieci autystyczne dużo lepiej niż całkowicie zdrowe osoby mogą radzić sobie z różnymi zadaniami, takimi jak rozpoznawanie kształtów umieszczonych skomplikowanie na tle czy trwalej zapamiętują szczegóły, co zdaniem naukowców jest związane z nieprzeciętną ostrością wzroku.


Specjaliści nie są przekonani, co wywołuje autyzm. Prawdopodobnie ma znaczenie tutaj zarówno genetyka, jak i środowisko. Naukowcy rozpoznali wiele genów powiązanych z tą chorobą. Badania osób z autyzmem wskazały na nieprawidłowości w kilku obszarach mózgu. Z kolei inne badanie wykazują, że osoby z tą chorobą mają niewłaściwy poziom serotoniny, ale też innych neuroprzekaźników mózgowych.
Owe nieprawidłowości sugerują, że autyzm wynikać może z zakłóceń na wczesnym etapie rozwoju mózgu płodu, co ma być przyczyną usterek w genach.

Każdy rodzic pragnie, żeby jego dziecko było możliwie najpiękniejsze, najzdolniejsze, najbardziej utalentowane, zabawne i inteligentne – ale przede wszystkim zależy mu na zdrowiu jego pociechy! Przed zdrowym dzieckiem cały świat stoi otworem – jeśli poprawnie się rozwija, może zdobywać kolejne umiejętności. Niestety, czasem dwulatek nie zachowuje się tak, jak jego rówieśnicy i to oczywiście w negatywnym tego słowa znaczeniu. Po czym w tym wieku można rozpoznać autyzm? Co powinno zaniepokoić rodziców?

Autyzm to choroba, która na samą myśl o niej budzi przerażenie wśród większości rodziców. Wiedza na temat objawów autyzmu jest jednak nadal bardzo niewielka. Utożsamiamy je potocznie z agresją i brakiem empatii u dziecka. Jak się natomiast okazuje, takie postawienie sytuacji to znaczne uproszczenie tego złożonego problemu.

Zespół Aspergera oraz następujące w jego wyniku problemy rozwojowe u dzieci, są niestety dostrzegane później aniżeli w przypadku zaburzeń związanych z autyzmem. Mylące jest przede wszystkim to, iż następuje u nich rozwój mowy, choć czasem zaburzony, a kłopoty z zachowaniem tłumaczone są niewłaściwemu wychowywaniu ich przez rodziców. Warto jednak bacznie przyglądać się dziecku, które przez otoczenie jest postrzegane jako zwyczajnie niegrzeczne, uparte czy wręcz agresywne, bo symptomy zespołu Aspergera można tak naprawdę zauważyć zanim dziecko wejdzie w wiek przedszkolny.

Metoda Krakowska jest programem terapii dla dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. Twórczyniami tej systemowej terapii są – Elżbieta Wianiecka i Jagoda Cieszyńska. 

Trzeba mieć świadomość tego, iż dzieci autystyczne nie odróżniają się od swoich zdrowych rówieśników ani wyglądem, ani stopniem rozwoju fizycznego. To po czym można poznać dziecko autystyczne to przede wszystkim szereg dość specyficznych cech zachowania, które są dostrzegalne dla osób postronnych. Każda z nim, wraz z rozwojem dziecka może być mniej lub bardziej nasilona.

Charakteryzując autyzm należy przede wszystkim podkreślić, iż jest to całościowe zaburzenie rozwojowe. Oznacza to, że ma ono wpływ na wszystkie aspekty funkcjonowania dziecka, takie jak nawiązywanie relacji społecznych i dbanie o nie, zainteresowania, aktywność czy komunikację. W związku z tym, iż jest to zaburzenie rozwojowe, objawy autyzmu mogą się zmieniać wraz z rozwojem dziecka.

Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na prawidłowy rozwój naszych dzieci jest zabawa. Potrafi ona skutecznie rozwijać wyobraźnię oraz uczyć ich wielu nowych umiejętności. Co więcej, podczas zabawy nasze pociechy uczą się funkcjonować pośród ludzi. W przypadku dziecka z autyzmem warto jednak wiedzieć, że zabawy, które on sam uważa za swoje ulubione, nie muszą korzystnie wpływać na jego rozwój, dlatego też warto wybrać te odpowiednie, dzięki którym choć trochę zbliży się ono do ludzi.