ScrollToTop

Wybierając zabawki z myślą o dziecku autystycznym należy mieć na uwadze to, że rozwija się ono nieco inaczej, niż jego rówieśnicy. Bywa, że jego preferencje różnią się od tych, jakie są typowe dla innych dzieci. Wybór odpowiednich zabawek może być w związku z tym znacznie trudniejszy niż ma to miejsce w przypadku dziecka zdrowego. Dzięki drobnej pomocy rodzina dziecka autystycznego powinna jednak sprostać temu wyzwaniu.

Pierwszym krokiem niech będzie zatem obserwacja dziecka podczas zabawy. Najczęściej można wtedy zauważyć, że dziecko bawi się nie całymi zabawkami, ale ich częściami. To także dobry moment na zorientowanie się, jakie kolory, tekstury i jaka miękkość zabawek jest preferowana przez dziecko. Ważne jest jednak również to, co dziecko robi samo ze sobą. To właśnie zachowania skierowane na siebie odpowiadają często na pytanie o to, jakie potrzeby ruchowe lub rozwojowe ma dziecko autystyczne. Co ciekawe, spełnienie takich potrzeb nie musi być trudne. Jeśli dziecko lubi klaskać, jest bardziej niż pewne, że ucieszy je grzechotka, jeśli zaś przyjemność sprawia mu przyciskanie do siebie przedmiotów, duży mis do przytulania okaże się znakomitą opcją.

 

 Zabawki edukacyjne dla dzieci z autyzmem

Warto zainteresować się także tymi zabawkami, o których wiadomo, że mogą stymulować nie tylko rozwój ruchowy dziecka, ale i jego rozwój społeczny. Dziś jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, w sprzedaży dostępne są bowiem zabawki stworzone właśnie dla dzieci autystycznych. I one posiadają określone kryteria wiekowe, nie trzeba jednak przywiązywać do nich aż tak dużej wagi zwłaszcza, jeśli dostrzeżemy, że zabawka podoba się dziecku. Pamiętajmy też, że dziecko autystyczne potrzebuje takich zabawek, które mogą w tym samym czasie pobudzać różne zmysły. Należy stymulować więc nie tylko ogólne zdolności motoryczne, ale również koordynację wzrokowo-ruchową oraz umiejętność utrzymywania równowagi. Wśród zabawek najlepiej sprawdzających się w takim wypadku możemy wymienić między innymi: trampolinę, specjalne baseny z piłkami oraz huśtawki.

iStock 516487945

Obserwacja dzieci z autyzmem potwierdza, że szczególnie dobrze są przez nie odbierane te zabawki, które zostały wykonane z materiału. Nie można jednak zapominać, że oczekuje się od nich, aby robiły coś więcej poza angażowaniem zmysłu dotyku.

Tak samo, jak same zabawki, ważne jest przekazanie dziecku umiejętności bawienia się nimi. Opiekun powinien więc starać się zachęcić je do tego, aby wchodziło w interakcję z innymi podczas zabawy oraz aby powtarzało z nim różne czynności. Należy też pamiętać, że dziecko autystyczne funkcjonuje nieco inaczej niż jego zdrowy rówieśnik, nie należy więc narzucać mu kilku czynności w tym samym czasie.